Friday, 6 June 2014

ARTIKEL 1 PENGGUNAAN ICT DALAM PDP

KESAN PENGGUNAAN PERISIAN GEOMETER’S SKETCHPAD KE ATAS KEFAHAMAN KONSEP MATEMATIK PELAJAR
( The Effects of Using Geometer’s Sketchpad on Students’ Conceptual
Understanding of Mathematics)
Endang Istikomah, Nor Sakinah Mohamad
Fakulti Pendidikan
Universiti Kebangsaan Malaysia

PAUTAN:

ULASAN:
Kajian ini dijalankan untuk menentukan kesan penggunaan perisian Geometer’s Sketchpad ke atas kefahaman konsep matematik pelajar. Kajian ini juga menentukan hubungan antara kefahaman konsep matematik dan pencapaian pelajar. Reka bentuk eksperimen kuasi digunakan. Apa yang saya dapat simpulkan tentang kajian ini adalah kefahaman konsep dan pencapaian pelajar yang mengikuti pengajaran dengan berbantukan perisian Geometer’s Sketchpad adalah lebih tinggi berbanding pelajar yang mengikuti pengajaran dengan menggunakan kaedah tradisional. Saya bersetuju dengan pengkaji bahawa pengintegrasian perisian Geometer’s Sketchpad dalam pengajaran dapat memberi kesan yang positif terhadap kefahaman konsep pelajar. Terdapat hubungan yang positif antara kefahaman konsep matematik dengan pencapaian matematik untuk kedua-dua kumpulan.




No comments:

Post a Comment