HUBUNGAN SIKAP, KEBIMBANGAN DAN TABIAT
PEMBELAJARAN DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK TAMBAHAN
 
PEMBELAJARAN DENGAN PENCAPAIAN MATEMATIK TAMBAHAN
(THE RELATIONSHIP BETWEEN ATTITUDE, ANXIETY AND HABIT OF LEARNING WITH ADDITIONAL MATHEMATICS ACHIEVEMENT)
Arsaythamby Veloo* and Shamsuddin Muhammad
College of Arts and Sciences (CAS)
Universiti Utara Malaysia
06010 UUM Sintok Kedah
PAUTAN:
 ULASAN:
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik dengan pencapaian dalam matematik tambahan. Objektif kajian yang dinyatakan juga sesuai untuk mengenalpasti hubungan sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik tambahan serta untuk mengenalpasti pemboleh ubah sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik yang merupakan peramal terbaik bagi pencapaian matematik tambahan. Instrumen yang digunakan iaitu soal selidik yang diadaptasikan daripada Orientasi pembelajaran matematik (OPM) yang terdiri daripada sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik yang mengandungi 51 item. Instrumen yang digunakan sesuai. Saya mendapati kajian ini mencadangkan betapa pentingnya atribut afektif pelajar sebelum menilai kebolehan kognitif bagi meningkatkan pencapaian matematik tambahan. Saya bersetuju dengan cadangan pengkaji. Oleh itu, mengetahui atribut afektif terutamanya sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran matematik tambahan dalam kalangan pelajar adalah penting dan perlu diberi penekanan untuk mengatasi kelemahan dalam matematik tambahan sebelum proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan. Keseluruhannya, kajian yang dijalankan adalah baik. Pada pendapat saya, kekuatan artikel ini ialah pengkaji telah menggunakan penyusunan ayat yang jelas dan mudah difahami. 

 
No comments:
Post a Comment