AMALAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN GURU SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI
Rosnah Binti Ishak
Muhammad Faizal Bin A. Ghani
Saedah Siraj
Rosnah Binti Ishak
Muhammad Faizal Bin A. Ghani
Saedah Siraj
ULASAN:
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pelaksanaan amalan pembelajaran individu dan berpasukan dalam kalangan guru Sekolah Berprestasi Tinggi (SBP). Kajian juga bertujuan mengenal pasti perbezaan amalan pembelajaran tersebut antara dua kategori SBP iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dan Sekolah Berasrama Penuh (SBP). Dapatan kajian menunjukkan kesemua amalan pembelajaran individu guru diamalkan pada tahap tinggi di SBT. Instrumen soal selidik telah digunakan bagi mengumpulkan data. Instrumen kajian yang digunakan oleh pengkaji bersesuaian dengan tujuan kajian ini. Bahasa yang digunakan oleh pengkaji juga baik dan mudah difahami oleh pembaca. Kesimpulan yang diperoleh daripada kajian ini adalah guru Sekolah Berprestasi Tinggi mempraktikkan semua amalan pembelajaran individu dan berpasukan pada tahap tinggi. Saya bersetuju dengan kenyataan pengkaji bahawa implikasi dasar daripada kajian ini mencadangkan amalan pembelajaran guru diberi tumpuan kerana guru yang berkualiti menghasilkan murid yang berkualiti. Selain itu, implikasi amalan daripada kajian ini mencadangkan guru mengaplikasikan pembelajaran individu dan berpasukan sebagai penyelesaian kepada banyak masalah guru.
No comments:
Post a Comment