NILAI PROFESIONALISME BAKAL GURU BERTERASKAN INDIKATOR STANDARD GURU MALAYSIA (SGM)
Nur Hafizoh Idris
Rohana Hamzah
PAUTAN:
ULASAN:
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti tahap amalan nilai profesionalisme bakal guru berteraskan Indikator Standard Guru Malaysia (SGM). Kajian ini menggunakan instrumen penilaian rubrik jenis analitik sebagai instrumen kajian. Instrumen kajian yang digunakan oleh pengkaji sesuai untuk menjawab persoalan kajian. Selain itu, saya mendapati pengkaji juga menerangkan hasil dapatan kajian dengan baik. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian sederhana terhadap tiga elemen penting penentu kualiti bakal guru perlu di beri perhatian sewajarnya agar proses pendidikan yang bertujuan menterjemahkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dapat dipertingkatkan kualitinya. Kefahaman guru terhadap proses integrasi nilai tertinggi iaitu kepercayaan dan keyakinan kepada Tuhan melalui proses pendidikan perlu dimantapkan kerana ia adalah asas untuk melahirkan insan berakhlak mulia. Elemen kepimpinan di kalangan bakal pendidik juga perlu diperteguhkan dimana guru perlu sedar bahawa proses pendidikan adalah proses untuk melahirkan pemimpin perubahan (khalifah) bukan seorang pengikut. Saya bersetuju dengan kenyataan pengkaji bahawa apa yang terkandung di dalam Standard Guru Malaysia bukan sahaja perlu di jadikan panduan tetapi perlu difahami agar ia benar-benar menjadi penanda aras kompetensi bakal guru di Malaysia.
No comments:
Post a Comment