Friday, 6 June 2014

ARTIKEL 2 KEBIMBANGAN MATEMATIK

TAHAP KEBIMBANGAN PELAJAR TERHADAP PENGGUNAAN BAHASA INGGERIS DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MODUL MATEMATIK: SATU KAJIAN RINTIS DI POLITEKNIK MALAYSIA
GK Marriappen (gmarriappen@gmail.com)
Kanammah a/p Manukaram (kanammah1975@yahoo.com.my)
Rajiv Raj a/l Pusparaju (rajiv@psp.edu.my)
Rajesvari a/p Ramasamy (rajesvr@hotmail.com)
Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
Universiti Sains Malaysia

PAUTAN:

ULASAN:
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap kebimbangan pelajar politeknik terhadap penggunaan Bahasa Inggeris dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk melihat perbezaan tahap kebimbangan pelajar berdasarkan faktor demografi jantina, etnik dan jurusan. Saya berpendapat kajian ini menggunakan cara menganalisis data yang sesuai, iaitu analisis deskripif, ujian-t tak bersandar dan Ujian ANOVA Sehala digunakan untuk meninjau tahap kebimbangan mengikut jantina, etnik dan jurusan. Instrumen yang digunakan dapat menjawab persoalan kajian. Kesimpulan yang didapati adalah dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pencapaian matematik yang diajar dengan menggunakan Bahasa Inggeris. Hasil kajian membuktikan bahawa kebimbangan matematik memberikan impak ke atas pencapaian pelajar. Oleh itu, dapatlah disimpulkan bahawa pelajar-pelajar yang mempelajari mata pelajaran Matematik Kejuruteraan menggunakan Bahasa Inggeris mengalami kebimbangan dan hal ini perlu diberi perhatian serius oleh golongan pendidik supaya peratus kebimbangan menjadi kurang.

No comments:

Post a Comment