Saturday 7 June 2014

ARTIKEL 2 JURANG/PERBEZAAN PENCAPAIAN

KAJI SEMULA RUANG BANDAR DAN LUAR BANDAR

Shaharudin Idrus

PAUTAN:

ULASAN:
Artikel yang ditulis ini  tentang pembahagian dan definisi ruang di antara bandar dan desa yang digunakan oleh Kementerian Pendidikan bagi meletakkan kategori sekolah dilihat tidak selari dan seiring dengan proses perkembangan bandar yang berlaku di negara ini. Ada mengatakan bahawa jurang perbezaan di antara desa-bandar yang semakin rapat perlu dilihat daam konteks perubahan penduduk yang mendiami kawasan perbandaran di negara ini. Kategori yang digunakan oleh Kementerian Pendidikan dilihat masih lagi menggunakan tafsiran atau definisi lama perbandaran di negara ini. Situasi ini akan mempengaruhi perbezaan pencapaian di antara sekolah bandar dan luar bandar. Saya bersetuju dengan penulis bahawa pembahagian kategori bandar dan luar bandar bagi sekolah-sekolah di Malaysia wajar dinilai semula dalam konteks perbandaran negara agar kita tidak terperangkap dalam definisi maya bikinan kita sendiri, sedangkan realitinya yang terhampar adalah amat jauh perbezaannya. Keseluruhannya, artikel yang ditulis ini baik dan membuka mata pembaca dengan situasi realiti dalam pembahagian kategori bandar dan luar bandar bagi sekolah-sekolah di negara ini.

No comments:

Post a Comment