PELAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF MURID AUTISTIK DI SEBUAH SEKOLAH RENDAH: SATU KAJIAN KES
Hjh Kamaliah Muhammad
Wan Amimah Wan Mahmud
PAUTAN:
ULASAN:
Kajian kes ini adalah untuk meninjau pelaksanaan PPI murid-murid pendidikan khas dari kategori autistik di sebuah sekolah rendah. Instrumen kajian yang digunakan ialah temubual dan pemerhatian melalui senarai semak. Pada pendapat saya, intrumen kajian yang digunakan bersesuaian kerana dapat menjawab persoalan kajian ini. Kajian ini adalah satu usaha untuk melihat pelaksanaan Program Pendidikan. Inklusif murid autistik. Hasil dari kajian ini mendapati perspektif baru Program Pendidikan Inklusif selepas pengkonsepan semula pendidikan khas sedang beransur-ansur bergerak maju. Usaha yang berterusan perlu bagi memastikan program ini terus dijalankan dengan teratur dan berjaya.Saya bersetuju dengan kenyataan pengkaji bahawa kita dapat meningkatkan murid-murid autistik ini dari satu liabiliti menjadi satu asset yang penting dan berguna kepada negara. Mereka boleh menjadi modal insan yang gemilang satu hari nanti.
No comments:
Post a Comment