LOOKING CRITICALLY AT TEACHERS' ATTENTION TO EQUITY IN THEIR CLASSROOMS
R. Judith Reed & Nicholas Oppong
PAUTAN:
ULASAN:
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji bagaimana dua Lembaga Kebangsaan mentakrif ekuiti dan bagaimana mereka mengaplikasikannya dalam bilik darjah mereka. Seterusnya, meneroka bagaimana isu-isu bangsa dan status sosio-ekonomi boleh mempengaruhi dalam menyediakan pengalaman bilik darjah yang sama rata untuk semua pelajar. Instrumen kajian yang digunakan iaitu soal selidik dan temubual juga bersesuaian. Kajian ini ditulis dengan baik. Kesimpulan yang didapati bahawa isu-isu bangsa dan status sosio-ekonomi boleh mempengaruhi dalam menyediakan pengalaman bilik darjah yang sama rata untuk semua pelajar. Saya bersetuju dengan kenyataan pengkaji bahawa sebagai guru, kita seharusnya sedar sikap berat sebelah mungkin mempengaruhi pengajaran. Maka, guru perlu lebih peka dan memahami maklumat yang diberikan kepada pelajar-pelajar mereka sama ada tentang diri mereka atau orang lain.
No comments:
Post a Comment