MASALAH PEMBELAJARAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS DI
KALANGAN PELAJAR TINGKATAN 2 LUAR BANDAR
KALANGAN PELAJAR TINGKATAN 2 LUAR BANDAR
Johari Surif,
Nor Hasniza Ibrahim dan
Meor Ibrahim Kamaruddin
Universiti Teknologi Malaysia
Nor Hasniza Ibrahim dan
Meor Ibrahim Kamaruddin
Universiti Teknologi Malaysia
PAUTAN:
ULASAN:
Kajian ini bertujuan mengkaji masalah pembelajaran Matematik dalam
bahasa Inggeris di kalangan pelajar tingkatan 2 sekolah luar bandar.
Kajian yang dijalankan adalah berbentuk kajian deskriptif. Pengkaji
menggunakan instrumen soal selidik berdasarkan kepada empat persoalan
kajian iaitu faktor bahasa pengantar (bahasa Inggeris), faktor
pengajaran guru dalam bahasa Inggeris, faktor tahap penguasaan bahasa
Inggeris di kalangan pelajar, dan faktor persekitaran. Kelemahan jurnal
ini adalah objektif kajian tidak dinyatakan dengan jelas. Walau
bagaimanapun, sorotan literatur yang diselitkan oleh pengkaji juga
berkaitan dengan kajian dan relevan . Saya juga bersetuju dengan
empat persoalan kajian yang dinyatakan oleh pengkaji. Kesimpulan kajian
ini menunjukkan masalah pembelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris di
kalangan pelajar adalah disebabkan masalah bahasa pengantar (bahasa
Inggeris) dan tahap penguasaan bahasa Inggeris pelajar.
No comments:
Post a Comment