Friday, 6 June 2014

ARTIKEL 1 BAHASA PENGANTAR

MASALAH PEMBELAJARAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS DI
KALANGAN PELAJAR TINGKATAN 2 LUAR BANDAR
Johari Surif,
Nor Hasniza Ibrahim dan
Meor Ibrahim Kamaruddin
Universiti Teknologi Malaysia

PAUTAN:

ULASAN:
Kajian ini bertujuan mengkaji masalah pembelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris di kalangan pelajar tingkatan 2 sekolah luar bandar. Kajian yang dijalankan adalah berbentuk kajian deskriptif. Pengkaji menggunakan instrumen soal selidik berdasarkan kepada empat persoalan kajian iaitu faktor bahasa pengantar (bahasa Inggeris), faktor pengajaran guru dalam bahasa Inggeris, faktor tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, dan faktor persekitaran. Kelemahan jurnal ini adalah objektif kajian tidak dinyatakan dengan jelas. Walau bagaimanapun, sorotan literatur yang diselitkan oleh pengkaji juga berkaitan dengan kajian dan relevan . Saya juga bersetuju dengan empat persoalan kajian yang dinyatakan oleh pengkaji. Kesimpulan kajian ini menunjukkan masalah pembelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris di kalangan pelajar adalah disebabkan masalah bahasa pengantar (bahasa Inggeris) dan tahap penguasaan bahasa Inggeris pelajar.

No comments:

Post a Comment