Tahap Kompetensi Guru Sekolah Rendah Terhadap Pengajaran Sains Dan Matematik
Dalam Bahasa Inggeris
Dalam Bahasa Inggeris
Azizi Hj. Yahaya
Shahrin Hashim
Fadhlina Binti Mohd Azizuddin
PAUTAN:
ULASAN:
Kajian ini adalah berkaitan dengan permasalahan seperti tahap kesediaan guru dari segi penguasaan bahasa Inggeris dan keyakinan diri mereka untuk mengajar subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Selain itu, tahap kompetensi guru juga dapat dinilai dengan tahap penggunaan bahasa Inggeris, kaedah pengajaran dan penggunaan bahan bantu mengajar yang mereka gunakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris. Pengkaji menerangkan hasil dapatan kajian dengan jelas dan baik. Bahasa yang digunakan juga mudah difahami. Kesimpulan yang boleh diperoleh daripada kajian ini adalah kejayaan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris banyak bergantung kepada kemahiran guru-guru untuk melaksanakannya kerana guru merupakan agen yang utama dalam menyampaikan dan mencurahkan ilmu. Maka, guru-guru matapelajaran sains dan matematik perlu mempunyai tahap kompetensi yang tinggi untuk melaksanakan segala tanggungjawab yang telah diberikan. Mereka juga harus sentiasa bersedia menghadapi perubahan-perubahan mengikut peredaran dan cuba untuk menyesuaikan diri mereka dalam setiap situasi yang bakal mereka tempuhi.
No comments:
Post a Comment